Sanningen om Anders Glenmarks föräldrar: Från brorson till musikikon

Sanningen om Anders Glenmarks föräldrar: Från brorson till musikikon

Anders Glenmarks koppling till svenska musikroyalty sker genom hans farbror Bruno Glenmark och dennes fru Ann-Louise Hanson. Som brorson till detta mäktiga musikpar fick Anders en unik startpunkt för sin karriär som skulle sträcka sig över fem decennier.

Familjens musikaliska arv

Bruno och Ann-Louise som vägledare

Bruno Glenmark antog sitt artistnamn redan 1945 och har sedan dess varit en kraftfull figur inom svensk underhållning. Tillsammans med hustrun Ann-Louise Hanson byggde han upp skivbolaget GlenDisc, som blev en viktig plattform för många svenska artister.

Ann-Louise Hanson har en särställning inom Melodifestivalen med rekordmånga 14 deltaganden mellan 1963 och 2019. Hennes genomslag kom med “Är du ensam i kväll?” 1960, en tolkningsversion av Elvis Presleys klassiker.

Syskonparet från Tomelilla

Anders föddes 1953 i Tomelilla tillsammans med sin syster Karin Glenmark. Båda syskonen utvecklade tidigt musikaliska färdigheter under Bruno och Ann-Louises mentorskap. Denna guidning blev avgörande när familjen bildade gruppen Glenmarks på 1970-talet.

“Bruno råkade höra en tape som jag hade gjort. Han fick idén om en grupp”, förklarar Anders om gruppens tillkomst i en intervju med Songs for Whoever.

Tidiga framgångar med Glenmarks

Genombrott på Svensktoppen

Familjegruppen bestående av Ann-Louise, Bruno, Anders och Karin nådde topplistorna 1972 med “Gammaldags musik”. Låten etablerade gruppens sound och öppnade dörrar för fortsatta framgångar.

Melodifestivalen blev gruppens specialitet med tre raka deltaganden: 1973 års “En liten sång (som alla andra)” slutade på fjärde plats, följt av “I annorlunda land” 1974 och “Lady Antoinette” 1975.

Övergång till Gemini

Anders och Karin fortsatte samarbetet som duon Gemini efter Glenmarks-periodens slut. Deras Melodifestivalbidrag “Kall som is” 1984 placerade sig på fjärde plats och markerade början på en ny fas i karriären.

Producentrollen som definierade 90-talet

Eva Dahlgrens karriärhöjdpunkt

Anders mest uppmärksammade producentarbete kom när han arbetade med Eva Dahlgren på albumet “En blekt blondins hjärta” 1991. Skivan inspelades i Polar Studios under våren och blev en historisk framgång inom svensk musik.

Albumet dominerade Grammisgalan 1992 med fem vinster och sålde över en halv miljon exemplar. Under denna kreativa tid refererade Eva Dahlgren senare till Anders som sin musikaliska handledare.

Kännetecknande producentstil

Anders utvecklade en igenkännbar sound präglad av flerstämmiga körarrangemang och orkesterstråkar. “Men jag är ju väldigt förtjust i körer och fina stråkar”, beskrev han sina preferenser i en intervju.

ABBA-samarbeten och internationell exponering

Studiomusiker för världsstjärnor

Anders fick tidig internationell exponering genom sitt arbete med ABBA-medlemmarna. Han bidrog med leadgitarr på “Money, Money, Money” 1976 och fungerade som körsångare på flera soloprojekt.

Musikalen Chess blev ett återkommande tema i Anders karriär. Hans flerstämmiga körbidrag på “One Night in Bangkok” nådde topplistorna internationellt och visade hans mångsidighet som studiomusiker.

GES-eran och fotbollshistoria

Supergruppens bildande

1994 sammanträffade Anders med Thomas Eriksson (Orup) och Niklas Strömstedt för att skapa GES. Gruppens första stora uppdrag blev att komponera Sveriges officiella VM-låt för fotbollsturneringen i USA.

“När vi gräver guld i USA” blev mer än bara en sportvisa – den utvecklades till en kulturell symbol för svensk fotbollsnostalgi. Anders reflekterade senare över den oväntade framgången: “Det var bara att flyta med på den räkmackan”, säger han till Aftonbladet.

Avslutningen av GES

Efter decennier av sporadisk aktivitet meddelade Anders att GES-projektet avslutades. Hans kommentar om gruppens slut var pragmatisk: “Det känns bara skönt, det var dags”, berättar han i samma intervju.

Hälsokampen som förändrade perspektivet

Kavernom-diagnosen

2018 diagnostiserades Anders med kavernom, en ovanlig kärlmissbildning i ryggmärgen som krävde riskfylld kirurgi. Operationen blev framgångsrik i att avlägsna problemet, men resulterade i partiell förlamning.

“Det gick bra på så sätt att de fick bort det, men jag blev lam i hela höger sida och det kämpar jag fortfarande med”, förklarar Anders för Aftonbladet om operationens konsekvenser.

Rehabilitering och anpassning

Den långa rehabiliteringsprocessen tvingade Anders att omprioritera sitt liv. Förlusten av finmotorik påverkade hans förmåga att spela instrument, men han har inte gett upp musiken helt.

“Jag blir bättre hela tiden, men att spela gitarr och piano är svårt. Fingrarna funkar inte alls”, beskriver han sin situation öppet.

Livet efter 70

Nya prioriteringar i Spanien

Vid 70-årsdagen 2023 befann sig Anders i södra Spanien tillsammans med familjen. Hans inställning till framtiden präglas av närvarande perspektiv snarare än långsiktiga planer.

Hans reflektion över åldrandet är filosofisk: “Nu är det tio års lugn och ro, nu är det dags för nästa kliv”, säger han i TV4:s Nyhetsmorgon.

Arvet som lever vidare

Anders bidrag till svensk musik sträcker sig långt bortom hans egna framträdanden. Hans producentarbeten för Eva Dahlgren, Patrik Isaksson och Magnus Uggla har format ljudet av svensk pop under flera decennier.

Som brorson till Bruno Glenmark och Ann-Louise Hanson har Anders fortsatt en familjetradition som präglat svensk musik sedan 1960-talet. Hans resa från familjegrupp till internationell producent visar hur musikaliskt mentorskap och familjestöd kan forma en livslång karriär.

Trots fysiska utmaningar fortsätter Anders att vara en respekterad figur inom svensk musik, vars inflytande sträcker sig långt utöver hans egen artistkarriär.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *